Att bedömmas rättvist...

Jag skall skriva tenta i dag...
Allt började med att jag i går kväll kl 21 la i från mig böckerna, efter ettv par veckors slit... de kändes ganska bra... Sen kom ångesten... illamåendet... jag tog upp böckerna igen.. men efter 10 min låg jag med huvudet i toaletten... Sen tillbringade jag mestdels resten av natten på toaletten... som alla andra nätter innan tenta...

Alla gånger jag suttit dagen innan tentan och förklarat för alla andra mina klasskamrater hur lätt de är och hur man skall göra... Sen sitter jag där på tentamensdagen med pappret framför mig, pennan i handen och... Ja vet knappt vad jag själv heter... Allt jag satt 15 h innan och berättade för mina kompisar som då verkade så simpelt, är nu som bortblåst... IStället för att skriva den 5an jag vet jag kan skirva, kommer jag troligast ut med en tre... På basåret var de ännu värre, då slutade jag äta 3 dagar innan tentan och ist för 4 -5 a skrev jag Underkänt...

Men ändå då är dom här jäkla betygen de som man skall ta sig vidare på.. De betygen som jag sen skall säka vidare ett marterprogram på... Jag var på en engång för ett mkt seriöst jobb och hon som intervjuade mig sa... " jag ser att du har bra betyg, de innebär att du är flitig och har lätt att lära..... jätte bra att se.. men å andra sidan, de ända de visar är att du kan lära in nåt på 7 v och sedan klara av att tenta av de, för att sedan knappt ha någon nytta av de igen..."
  
Sånt här känns lite orättvist, men ja va kan man göra, jag antar att de kanske inte finns nå bättre sätt att kontrollera kunskaperna på....  eller finns det kanske de?? Oftast är de väl svårt att tillfredställa allas behov, troligen kommer alltid någon att må sämre av sånt som andra mår bättre av....

För mig är de en pärs... och nu... nu är de dags...
04 klev jag upp i morse, 05.30 va jag på jobbet... efter en natt på toaletten.. jobbat till nu och skall snart sätta mig i bilen å åka från steungsund till chalmers...

Håll en tumme för mig... för nu skall här plussas betyg!

Fösöker även att lägga till mig på bloggkartan :)
http://bloggkartan.se/registrera/7129/goeteborg/





Kommentarer
Postat av: Fialicious

Jag hoppas verkligen att tentan går bra och att du slipper må så där dunderkass!

2006-08-21 @ 18:27:04
URL: http://www.fialicious.blogg.se
Postat av: Camilla

Tack Fialicious :)
De gick faktist bra, jag tror jag höjde till en 4a :) men ja vi får se :)

2006-08-22 @ 06:40:44
URL: http://catrool.blgg.se
Postat av: Peter

Camilla.. Hur höga betyg måste du ha för att komma in på Mastern? Själv, som du vet, pluggade jag inte mer än va jag behövde när jag gick på Chalmers. Pluggade såpass mycket så att det skulle räcka till en 3a, ibland blev det dock 4a lr 5a. Då kan man ju fråga sig varför jag inte pluggade mer, man vill ju ha bra jobb när man e klar. Sanningen är den att ytterst få arbetsgivare kollar på betygen, så tillvida du inte tänker söka till en riktigt vass konsultfirma och vill jobba 70 h/vecka. Annars räcker det räcker med att du har civilexamen. Själv kunde jag välja på 2 jobb innan jag var klar på Chalmers. Efter 6 månaders jobb blev jag kontaktad av ett företag som ville att jag skulle byta å jobba för dem. Det viktiga är att man har en balans mellan studier och fritid, vilket senare blir en balans mellan jobb och fritid. Sen gäller det att man kan prata för sig och förklara för den tänkte arbetsgivaren varför de ska anställa en.
Camilla, jag tror att du fokuserar för mycket på betyget och därför pluggar för mycke. Som jag sagt till dig så pluggade jag sällan efter kl 16, och dagen innan en tenta satt jag sällan längre än till kl 14. Huvvet måste få vila och tänka på nått annat. Testa nästa gång du har tenta att inte plugga så mycket dagen innan, till kl 14? Tat istället lugnt å gör nått som inte får dej att tänka på tentan, läman ett par solglasögon till nån tex ;)

Bara lite råd från min sida. Du kan ju betänka det hela och värdera det efter dina åsikter.

2006-08-23 @ 12:31:48
Postat av: Camilla

Peter...

Jag vet inte hur höga betyg jag måste ha, men du vet jag läser bara högskole nu och vill ha civl... men jag pluggar bara för mig själv.. och grejjen är den att jag pluggar inte åå mkt egentligen.. Problemet är väl mest min tentaångest... Faktist så brukar jag försöka låta bli att plugga helt dagen innnan en tenta...
Men ja du har nog mkt rätt i de du säger.. Men som sagt mitt största problem är min tentaångest, utan den hade livet vart mkt lättare :P

Men ja lämna glasögon till folk borde man göra lite oftare ;)

2006-08-26 @ 11:07:48
URL: http://catrool.blogg.se
Postat av: JAM

hahaa har försökt beskriva chalmeristerna , fast det har inte gått så bra, men läs ändå , står skrivet i mitt senaste inlägg , :D kram

2006-09-06 @ 11:05:50
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: JAM

men herregud vännen , du och jag behöver prata, läste ditt inlägg nu , det där låterj u inte bra ! ...inte alls bra ! och jag förstår inte varför du gör på det viset, jag måste ge dig lite råd, har du msn ? har gott på chalmers sen 2001 och har mycket information / kontakter/ kunskap osv ... använd mig :p ..:) och tycker att du överdriver det här med mastern .. finns vägar dit , vi måste prata ..

2006-09-06 @ 11:09:04
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: JAM

det du har skrivit är rörande, lova att du skriver i min blogg så att vi kan prata om det , ... det finns sätt att göra studierna lättare för dig ..du tar det på alldeles för mycket allvar, finns olika utvägar.. jag menar , när jag skulle söka till ett mastersprogram så pratades det mycket om höga betyg och så , men till min förvåning så såg jag att ALLA kurser som ingår i ett mastersprogram här på chalmers, kan sökas som valfria kurser också , och då kräver man inte höga betyg, så det jag gjorde var att skita iatt söka till ett mastersprogram och läsa kurserna istället, och nu har jag klarat av ett mastersprogram , utan krav på betyg, förstår du hur jag menar? sen ska du veta , att åtminstone en svensk arbetsgivare inte lägger så mycket tyngt på om du har läst ett internationellt mastersprogram eller om du har läst det "klassiska" civilingenjörsprogrammet , dvs bara har valt valfria kurser i fyran och gjort ett exjobb... när det gäller tentorna, du pluggar i en skola där du får göra hur många omtentor du vill, hehe känn dig lycklig, för i världens andra universitet kan du ju glömma att få så många chanser för att ta dig fram , där kan man till och med bli utslängd om man blir underkänd, och Camilla , din hälsa, ditt liv är mycket mycket viktigare än chalmers, om du mår så dåligt som du gör för en utbildning , så , ja jag vet inte vad jag ska säga, det är oacceptabelt , hör av dig

2006-09-06 @ 11:16:42
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: JAM

hehe förlåt att jag blir helt crazy med mina kommentarer , bombarderar din blogg , men men ..jag vill hjälpa dig..att söka sig till civ.ing från högskoleingenjör är en lätt väg , bara du håller tungan rätt i mun

2006-09-06 @ 11:18:29
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: Camilla

Hahhaha Jam du får terorisera min blogg hur mkt du vill, jag lovar =) ja gillar de :) Har så mkt att stå i nu ba, puh de är krävande att va phadder :P

Men jo asså grejjen e ju den att allt jag gör, vill jag alltid göra mer än mitt eget bästa.. jag ger alltid 120 % De har inte åh gö med att jag vill ha höga betyg till min kommande master... De har nog åh göra med min tävlingsinstinkt kanske att jag blir så pass nervös.. var lika dan alla år jag tävlade hästhoppning... slutade äta 1vecka innan osv..

Men nä de är inte bra alls.. MEN jag mår ju bra egentligen, är bara själva tentorna jag har svårt med...
Men jag vill ha en riktig civil eller master, de är jag fast bestämd vid ;)


Men tack för att du bryr dig, du e änna go du, som en äkta götebrogare skulle ha sagt..
I morgon är de pubrunda :)

2006-09-06 @ 15:45:18
URL: http://catrool.blogg.se
Postat av: JAM

jo det är en sak du måste tänka på också , att inte underskatta den tid som krävs för att klara av kurserna, att vara fadder är jättekul, det tror jag men som sagt, det tar tid, och utbildningen är konstruerad på så sätt att det tar all din tid om du vill klara kurserna rakt av, och om du är fadder så blir det ju svårt att räcka till kanske, eller vad tycker du ?

2006-09-06 @ 16:48:57
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: JAM

jo det är bra att du vill göra ditt absolut bästa, det är en mycket mycket bra egenskap, men ibland kräver situationen sunt förnuft och nogran planering, planera din tid väl, ha rutiner, så går det bra, du och jag är precis likadana, jag är också en tävlingsmänniska, men som sagt kör med en kombination av att köra hårt och ge gärnet och göra mer än sitt bästa som du säger OCH sunt förnuft, planering, PRIORITERING, det är viktigt, man kan inte göra allt på en gång, vill du ha skitbra betyg så kan du inte vara fadder, vill du vara fadder så måste du nöja dig med lagomt bra betyg osv. menar inte att det är just ditt fadderskap som är problemet, behöver det inte alls vara, tar det bara som exempel, att sluta äta en vecka innan gör inget bättre , det gör bara saker 10 gånger sämre, mm så tänk med både hjärtat och med hjärnan .. älska det du gör, brinn för det du gör, men var även strategisk och eftertänksam..

2006-09-06 @ 16:56:12
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: JAM

att du skaffar en civil eller master är jag helt övertygad om :) , men ta väl hand om dig samtidigt , ha så kul på rundan imorgon då :) glöm inte vår pub :p

2006-09-06 @ 16:58:49
URL: http://jam.blogg.se
Postat av: Camilla

Men ja allt du säger JAM är ju så sant och jag gör allt... ja har inte problem att lägga upp min tid och jag kommer inte ha några problem med att klara av att skriver över 3a bara för att jag är phadder... ja har ett bra upplägg på mitt plugg och i kombination med min fritid.. mitt problem är att jag bli så pass nervös inför en tenta att jag glömmer allt jag kan.. DE är mitt problem... min nervositet...
Ska du på pubrundan då?
Hahah ja ska försöka ( som alla andra pubrundorna dessa 2 åren :P) att ta mig runt till alla pubar :P va säger man 9e gången kanske jag borde lyckas :P

2006-09-07 @ 12:52:55
URL: http://catrool.blogg.se
Postat av: JAM

jomen var inte tervös, det är bara en tenta, jag menar se på din framtida karriär i helhet, vad är tenta ? jag har skrivit tentor minst sådär 50-60 gånger, när jag går på en tenta så känns det som om jag går på en lektion , det är bra gå dit, sätta dig och helt enkelt ha kul med uppgifterna hahaha, man måste trivas med det man gör, det är viktigt ! jag ville på pubrundan , men jag ska på en debatt inför valet, :(, jag gillar pubrundor , hehe speciellt det billiga ölet ;) .. hehe har inte du msn eller nåt ? , vi kan bli kompisar :D

2006-09-13 @ 07:47:07
URL: http://JAM.BLOGG.SE
Postat av: Camilla

Jaa men vi ser fortfarande inte på saken likadant JAM.. ja kan ju inte ba välja om ja ska va nervös eller inte lixom, isf så hade jag ju mer än gärna låtit bli :P joo ja har msn får fixa de nåndag =)
Nu är nollningen över, kanske man äntligen kan gå tilbaka till ett litet mer normalt liv :P hehe men de har vart skoj att va phadder ändå.. :)

2006-09-17 @ 21:58:06
URL: http://catrool.blogg.se
Postat av: JAM

nä du har så rätt, jag kan ju inte veta hur du känner, därför vet jag ju egentligen inte, jag menar inte gör det något om du är lite nervös, det kan ju till och med vara bra , man härdas lite av det, det jag blev bekymrad över var att du skrev att du mår fysiskt illa av situationen , det blir man ju lite ledsen över =/ men du verkar klara dig fint ;)! .. titta in i min blogg :p

2006-09-18 @ 12:02:14
URL: http://JAM.BLOGG.SE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0