Har du egna val eller är allt förutbestämt?

Ja alla små valen man gjort genom livet har ju gjort att man hamnat där man är idag... Eller fanns de verkligen ett val? Eller fanns de egntligen bara en väg att vandra?

När jag gick i gymnasiet och läste filosifi kom jag allt som oftast ut ur klassrummet som ett frågetecken, inte för att jag inte förstod vad föreläsningen handlade om utan mer i frågan, existerar jag? Finns det överhuvudgateg några val i livet eller är allt redan förutbestämt? Kanske jag själv bara tror mig välja, men de jag tillslut valde var egentligen redan bestämt? Även om jag i sista sekunden går tillbaka och byter, kanske till och med de beslutet redan vad förutbestämt?!

Är allt förutbestämt eller har vi våra val att göra själva? Och finns det ett öde? Är ödet en slump eller är det något som händer av en anledning? Är Ödet en symonym till slump? eller är de rent av dess motsats?

Jag vet själv vilka val man gjort i livet som gjort så mkt. Hade jag inte valt göteborg kanske jag hade haft en häst i Blegien nu och tävlat fälltävlan? aldrig träffat min underbara klass? Aldrig träffat alla mina vänner i göteborg..... Men hade jag vart midre lycklig för de? troligen inte för jag visste ju aldrig vad jag valde bort?....

De är en svår tanke, men en tanke som kretsat runt min hjärna ett bra tag nu...

All lycka till Danni  som skall vara med och tävla om Sveriges Man 2007 idag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0